BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 METHOD:PUBLISH CALSCALE:GREGORIAN PRODID:-//WordPress - MECv5.22.2//EN X-ORIGINAL-URL:https://bachindestad.be/ BEGIN:VEVENT UID:MEC-2be8328f41144106f7144802f2367487@bachindestad.be DTSTART:20220918T130000Z DTEND:20220918T141500Z DTSTAMP:20220617T200400Z CREATED:20220617 LAST-MODIFIED:20220906 SUMMARY:BACH BENOEMD DESCRIPTION:BACH BENOEMD\nConcert met sopraan, natuurtrompet en orgel\nGriet De Geyter, sopraan\nAlain De Rudder, natuurtrompet\nEmmanuel Van Kerckhoven, orgel\nThe Antwerp Baroque Orchestra\nEen greep uit het programma:\nJ.S. BACH (1685-1750) I Jauchzet Gott in allen Landen I BWV 51\nDeze cantate is heel bijzonder. Dit is de enige cantate waarop de trompet en de sopraan samen musiceren. Officieel bestemd voor de vijftiende zondag na Trinitatis, wordt betwijfeld of zij ooit in de Nikolaikerk of de Thomaskerk in Leipzig is uitgevoerd. Er worden zulke hoge eisen gesteld aan de sopraan, dat het onmogelijk wordt geacht dat zij is uitgevoerd geweest door een jongensstem. En in Leipzig mochten alleen knapen de sopraanpartij vertolken. Vermoed wordt dat zij is uitgevoerd tijdens een concert in Dresden, misschien wel door een castraatzanger. Achteraf is ze vermoedelijk ook uitgevoerd bij de hertog van Weisenfels, waar Bach titulair hofcomponist was.\nJ. ROSENMÜLLER (1618-1684) I O Felicissimus Paradysi Aspectus\nRosenmüller was als cantor van de Nikolaikirche een voorloper van Bach in Leipzig. Hij trok naar Italië, waar hij volop de invloed onderging van de Italiaanse barok. Nog later keerde hij terug naar Duitsland, waar hij hofmusicus werd bij de hertog van Brunswick-Wolfenbüttel.\n \n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
BACH BENOEMD
Concert met sopraan, natuurtrompet en orgel
Griet De Geyter, sopraan
Alain De Rudder, natuurtrompet
Emmanuel Van Kerckhoven, orgel
The Antwerp Baroque Orchestra
Een greep uit het programma:
J.S. BACH (1685-1750) I Jauchzet Gott in allen Landen I BWV 51
Deze cantate is heel bijzonder. Dit is de enige cantate waarop de trompet en de sopraan samen musiceren. Officieel bestemd voor de vijftiende zondag na Trinitatis, wordt betwijfeld of zij ooit in de Nikolaikerk of de Thomaskerk in Leipzig is uitgevoerd. Er worden zulke hoge eisen gesteld aan de sopraan, dat het onmogelijk wordt geacht dat zij is uitgevoerd geweest door een jongensstem. En in Leipzig mochten alleen knapen de sopraanpartij vertolken. Vermoed wordt dat zij is uitgevoerd tijdens een concert in Dresden, misschien wel door een castraatzanger. Achteraf is ze vermoedelijk ook uitgevoerd bij de hertog van Weisenfels, waar Bach titulair hofcomponist was.
J. ROSENMÜLLER (1618-1684) I O Felicissimus Paradysi Aspectus
Rosenmüller was als cantor van de Nikolaikirche een voorloper van Bach in Leipzig. Hij trok naar Italië, waar hij volop de invloed onderging van de Italiaanse barok. Nog later keerde hij terug naar Duitsland, waar hij hofmusicus werd bij de hertog van Brunswick-Wolfenbüttel.
URL:https://bachindestad.be/evenementen/bach-benoemd/ ORGANIZER;CN=:MAILTO: ATTACH;FMTTYPE=image/jpeg:https://bachindestad.be/wp-content/uploads/2022/06/Griet-Alain-Emmanuel-bis--e1655532829630.jpg END:VEVENT END:VCALENDAR