BACK TO BACH
BACK TO BACH
Mallet Collective Sextet
Voor dit programma legt Mallet Collective de natuurwetten van tijd naast zich neer. De marimba werd immers pas serieus genomen in de klassieke muziek, meer dan 200 jaar na Bachs overlijden. Maar wat als Bach wél voor marimba had geschreven? Met deze vraag in gedachte maakte Mallet Collective dit programma waarin Bach met de mathematiek van Reich wordt gecombineerd.
In dit programma voor zes marimba’s krijgt Johann Sebastian Bach gezelschap van drie hedendaagse componisten. Naast het dubbelconcert voor klavecimbel, spelen de slagwerkers van het Mallet Collective nieuw werk van Greg Saunier en Anne- Maartje Lemereis.
Contrapunt viert hoogtij met maar liefst 6 slagwerkers, 24 stokken en 390 toetsen.
Uitgangspunt van het programma zijn de klavecimbelconcerten van Bach. Artistiek leider van Mallet Collective; Ramon Lormans arrangeerde het dubbelconcerto voor zes marimba’s. Speciaal voor het Bachfestival Dordrecht liet het collectief de Amerikaans Greg Saunier (beroemd als drummer en oprichter van Deerhoof) van dit concerto een re-compositie maken. Anne-Maartje Lemereis schreef op haar beurt een reactie op Bachs klavecimbelconcert in d-klein (BWV 1052).
En om dit allemaal voor marimba te doen is logischer dan je zou denken. We weten immers niet voor welke instrumenten de originele (‘oer’) versies van deze concerten van Bach zijn geschreven. Wij kennen slechts de klavecimbelvarianten omdat ze zo zijn overgeleverd door de geschiedenis, maar de originele versies waren waarschijnlijk voor viool of hobo gecomponeerd.