Magdalenakapel

SUBLIEME SONATES

SUBLIEME SONATES
de mooiste sonates uit de Duitse en Vlaamse barokmuziek

uitvoerders:
An Van Laethem, viool
Piet Stryckers, viola da gamba
Emmanuel Van Kerckhoven, orgel

werken van:
D.Buxtehude (1637-1707)
C.Hacquart (1640-1701)
Ph.H.Erlebach (1657-1714)

In het Duitsland van de 17de eeuw was naast de viool ook de viola da gamba een belangrijk strijkinstrument. De combinatie van deze twee instrumenten, een hoog en een laag, begeleid met een basso continuo, heeft toen vele componisten kunnen bekoren. En niet in het minst D. Buxtehude, die er twee bundels triosonates aan wijdde.
Subliem, zo kan je Buxtehudes trio in a op. 1 nr. 3 wel noemen. Het is een groots werk vol onverwachte wendingen, virtuositeit en emotionaliteit. De ‘Stylus Phantasticus’ op zijn best. Daarentegen zijn de trio’s van Ph. H. Erlebach  luchtiger, en in feite opgebouwd als een combinatie van een sonate gevolgd door een danssuite. De Sonata Quarta heeft als bijzonder kenmerk dat de viool in ‘scordatura’ staat, waarbij de snaren heel anders gestemd zijn dan normaal, wat resulteert in een specifieke resonante klank.
Daarnaast ook werk van componisten van eigen bodem. De Brusselse organist N. A Kempis was rond het midden van de 17de eeuw een pionier van instrumentale sonates, die hij ‘Symphoniae’ heette. Een generatie later vinden we C. Hacquart, geboren te Brugge, maar vooral werkzaam in Amsterdam en Den Haag. De sonates uit zijn bundel Harmonia Parnassia (1686) behoren tot de top.
De Bohemer G. Finger startte zijn carrière aan het hof van de Prinsbisschop van Olomouc, waar ook de vioolvirtuoos Heinrich Ignaz von Biber werkte. Na enige omzwervingen verbleef hij een hele tijd in Engeland, om zijn loopbaan te eindigen aan het Hof van Mannheim.

 

Uitverkocht!

Datum

18 jun 2022
Verlopen!

Tijd

20:15

Kosten

€ 20.00

Locatie

Museum Plantin-Moretus
Vrijdagmarkt 22, 2000 Antwerpen
QR code

Reactie verzenden